Fitness, Reviews

Personal body plan VS Health advies Breda

Steeds vaker krijg ik van jullie de vraag wat ik “beter” vind: Personal Body Plan of Health Advies Breda?
Jullie twijfelen wat je moet doen en dan vraag je mij om de beslissing voor je te maken. Well, that’s not gonna happen. Wat ik wél ga doen is een duidelijke vergelijking maken, zodat jíj kan bedenken wat het meest geschikt is voor jou. Let’s go!

Zelf ben ik eerst Ppb gaan doen, toen bestond Hab ook nog niet. Ik had behoefte aan begeleiding, een stok achter de deur. Nadat ik mijn eerste halfjaar had voltooid, met super mooie resultaten, durfde ik nog niet op eigen houtje door te gaan. Ik besloot dus om nog een halfjaar Pbp eraan vast te plakken. Hier had ik na twee maandjes spijt van, want ik wou eigenlijk toch wel meer “zelf” doen. Ik wou zelf meedenken met mijn trainingsschema’s en ook mijn voeding wou ik eens anders aanpakken. Ik heb toen een tijdje zelf aangerommeld mét goede resultaten, waarna ik een keer naar Hab ben gegaan, omdat ik toch wel weer behoefte had aan meer begeleiding. Ik ben toen maanden niet geweest, omdat ik druk was met verhuizen e.d., maar loop nu actief bij ze onder begeleiding. Elke 3 weken ga ik erheen voor een check up.

Maar wat zijn dan de grootste verschillen tussen Personal body plan en Health advies Breda?

Begeleiding
Bij PBP krijg je een coach tot je beschikking, die je tegenwoordig zélf kunt kiezen. Deze coach reageert altijd binnen 24 uur op je vragen. Wat je kan vragen? Alles. Heb je moeite met voeding, zoek je inspiratie voor maaltijden of snap je een training niet? Met al die vragen kan je bij je coach terecht. Het belangrijkste vond ik echter de motivatie die je kan krijgen van je coach. Als je zelf even niks zegt, stuurt je coach je wel een berichtje of het allemaal goed gaat. Mijn coach hield ook mijn instagram in de gaten en soms reageerde ze via de PBP applicatie op iets wat ik op insta gepost had. Mijn coach heeft mij uit periodes getrokken waar ik het niet meer zag zitten, dat ik de moed op wou geven. Zonder mijn coach zou ik het destijds niet gered hebben. Natuurlijk werkt iedere coach anders, daarom vind ik het heel goed dat je tegenwoordig zelf je coach kunt kiezen. De meesten hebben wel een social media kanaal waarop je ze kan volgen en kan kijken wie er bij je past. Mijn coach was Vere (@Puurvere) en als je iemand zoekt die je echt goed kan motiveren en mentaal kan begeleiden dan zit je bij haar helemaal goed! Het contact is in principe alleen via de PBP applicatie op je telefoon/via de website. Je hebt daar een chatvenster met je coach. Daarnaast organiseren ze tegenwoordig wel een meeting waarbij je geloof ik ook je coach kan ontmoeten! En natuurlijk je mede PBP’ers.

Bij HaB krijg je in principe óók een vaste coach. Mijn coach daar is Debra (@Debshealthylife) en ik controleer altijd even of zij er is wanneer ik heen ga. Het is sowieso goed om je altijd door dezelfde persoon te laten meten, want daar kan wat verschil in zitten. Wat je voor begeleiding krijgt, ligt gedeeltelijk aan jou. Zo heb ik ervoor gekozen om enkel hun voedingsschema te volgen, omdat ik mijn trainingsschema zelf regel. Het kan dus ook allebei! Wat fijn is aan HaB is dat je dus echt fysiek contact hebt, je gaat erheen en spreekt je coach. Zij ziet jou, je fysiek en leert je op deze manier net even anders kennen dan alleen via internet. Begeleiding gaat, naast de 2/3 wekelijkse check ups, via email. Je kan altijd vragen stellen over de schema’s die je gehad hebt. In hoeverre je “mentale” begeleiding krijgt, weet ik niet zo goed, omdat ik daar ook niet echt behoefte aan heb. Je hebt natuurlijk de check ups waarin je bespreekt hoe het gaat, waar het mis gaat e.d. Daar kan je dus ook het een en ander bespreken als je de motivatie even niet hebt. Bij HaB gaan ze niet zomaar een email aan je sturen hoe het gaat, daar moet je wel zelf mee komen.  Dit is anders dan bij PBP, waar je coach je toch wel goed in de gaten houdt.

Voedingsschema’s

Bij PBP kan je kiezen voor de handpalmmethode of macro’s. Bij de handpalmmethode krijg je bij elke maaltijd een richtlijn hoeveel groente, koolhydraten, eiwitten en vetten je op je bord mag scheppen. Bijvoorbeeld: een gesloten handpalm koolhydraten, twee open handpalmen groente en vet om in te bakken. Ik noem zo maar iets. Dit is vaak fijn voor degene die geen macro’s willen tellen, want je zorgt er op deze manier toch voor dat je van alle voedingswaardes genoeg binnen krijgt. Als je voor macro’s kiest, dan krijg je het aantal kcal en grammen op. Dit is in het begin heel lastig, want hoe kom je goed uit? Uiteraard helpt je coach je hierbij. Dit is een fijne methode voor degene die éxtra snel resultaat willen halen. Op deze manier weet je veel exacter wat je binnen krijgt. Dat zegt niet dat dit perse beter is: sommigen worden helemaal niet blij van calorieën tracken. Kies wat werkt voor jou! Het nadeel van PBP vond ik, dat er dus een activiteitenniveau voor je bepaald werd en daaruit werd besloten dat je zoveel calorieën moest eten. Dit werd niet erg exact gemeten en daar zijn veel mensen dan ook kritisch naar. Het aantal calorieën lag ontzettend laag en ook voor hele lange tijd. Ze zeiden niet uit zichzelf dat je beter een tijdje op je verbruik kan gaan zitten. Dit kon je in principe wel bespreken met je coach, maar hier kwamen ze niet zelf mee. Tegenwoordig is het wel aangepast en hebben ze de calorieën iets opgehoogd. Dat vind ik heel positief!

Bij HaB krijg je eten. Een schema met maaltijden, meerdere keuzes. Geen macro’s. Geen macro’s? Oh geloof me, dat vond ik echt even heel lastig. Toch geeft dit me ontzettend veel rust. Je kan overigens best vragen of je de macro’s mag, maar ik raad je aan om dit eens te proberen. Vooral als je, net als ik, lange tijd getrackt hebt is dit een verademing. Het is overigens niet zo dat je nu ineens elke keer shakes moet drinken en kip, rijst en broccoli eet. Dit kan je allemaal bespreken. Zo stond in mijn eerste schema ’s ochtends 30g havermout (+ whey) met een banaan. Ik was die banaan na twee keer al zat en had liever gewoon wat meer havermout. Overigens moest ik ook een belachelijke voorraad bananen inslaan en dat vergat ik steeds. Toen hebben we het aangepast naar 40g havermout (+ whey) met een handje rood fruit of bosbessen bijvoorbeeld. Het word dus echt aangepast op jouw voorkeuren zodat het voor jou goed vol te houden is! Ik snack altijd graag en eet niet zulke grote porties, dus ik krijg altijd een ontbijtje, ochtendsnack, lunch, middagsnack, avondmaaltijd en avondsnack. Als je liever minder snacks hebt, kan dit ook. Heel persoonlijk! Dat vind ik echt een groot voordeel. Daarnaast krijg je altijd wat opties. Zo staat er bij mijn lunch brood OF crackers. Bij een snack staat een Appel met nootjes OF een eiwitreep. Zo kan ik elke maaltijd voldoende variëren. Bij de maaltijden staat trouwens altijd “mager vlees” of “zoveel gram pasta/rijst/aardappel”. Je kunt dus zelf kiezen wat voor vlees, groente of koolhydraten je neemt.

Trainingsschema’s

Bij PBP krijg je elke 4 à 5 weken een nieuw schema. Hier heb je geen enkele invloed op: je kan niet aangeven welke spiergroepen je extra wilt trainen of iets. Dat vond ik heel jammer, want ik wou wat meer focus op mijn benen. Nu ik eigen schema’s heb, train ik bepaalde spiergroepen ineens die ik voorheen amper meepakte. De trainingen van PBP zijn pittig en zeker goed. Wel herken ik áltijd de PBP’ers in de gym, omdat je de oefeningen heel makkelijk herkent. Veel schema’s lijken op elkaar, het voelt niet erg persoonlijk. Daarnaast krijg je schema’s eerst voor 3 dagen en later voor 4. Dit kan ook niet aangepast worden als jij juist 5 of maar 2 dagen wilt sporten. Ik heb wel begrepen dat ze dit willen veranderen, maar momenteel kan dat (nog) niet. Er zit zeker wel genoeg variatie in de trainingen, maar sommige oefeningen vond ik heel leuk en die kreeg ik (bijna) niet en andersom.  Wel kun je in de Changing Life Hub sporten, waar je begeleiding kunt krijgen van één van de trainers. Dit is ontzettend leuk en zeker aan te raden.

Bij HaB volg ik geen trainingsschema, maar ik geloof dat je hier wel kan aangeven hoeveel dagen je sport en waar je op wilt focussen. Je krijgt geen voorbeelden/filmpjes bij de oefeningen, dus dat moet je zelf opzoeken. Op zich geen probleem, maar voor de beginners is het wel aan te raden om de oefeningen dan even door te nemen met een trainer, zodat je zeker weet dat je ze goed uitvoert.

Community

Bij PBP krijg je een gigantische community cadeau: de PBP’ers. Je begint bijvoorbeeld op 5 oktober, zoals ik. Dan komt er meteen een actieve hashtag op instagram (#team5oktober) waar jij een hoop steun bij teamgenoten kunt vinden. Ik heb ontzettend veel gebruik gemaakt van Instagram en dit is ook hoe mijn kanaal eigenlijk begonnen is. Ook organiseren ze tenminste één meeting waarbij je je teamgenoten kunt ontmoeten en samen kan trainen/eten. Dat vond ik echt heel erg leuk! In mijn vriendenkring zitten geen fanatieke sporters, dus het is leuk om eens met mensen te kletsen die dezelfde passie hebben. Er zijn veel mensen die goede vriendschappen hebben overgehouden aan meetings als deze. Je kunt natuurlijk ook zelf afspreken met PBP’ers in de Changing Life Hub.

Bij HaB heb je niet echt een community. Je hebt wel de hashtag #healthadviesbreda die veel mensen gebruiken. Dit zijn de mensen die onder begeleiding zijn bij hun. Zo kan je dus wel “gelijkgestemden” op instagram vinden en hier mee in contact komen. Dit is niet zo groots als de PBP hashtags, maar dit komt wellicht nog. Wat ik dan wél weer heel leuk vind bij HaB is dat je in de winkel ook altijd mensen tegen kunt komen. Zo zijn er natuurlijk de coaches, maar ook andere klanten die net als jij voor een check up komen. Een aantal van jullie hebben al gevraagd of ik wil meeten als ik naar Breda kom en dat vind ik super leuk! Als je ziet dat ik op dezelfde dag ga als jij of als je me spot in de winkel, spreek me dan zeker even aan. Ook ík vind het leuk om mede fitgirls te ontmoeten. 🙂

Kosten

Voor PBP betaal je €79 euro per maand en je sluit dit af voor minimaal 6 maanden. Dit kan je later verlengen met 6 maanden voor dezelfde prijs óf je kan doorgaan zonder coach. Dan moet je dus alles zelf doen, maar je krijgt wel de macro’s en trainingsschema’s. Hier betaal je dan geloof ik maar €19.95 euro per maand voor. Dit kan echt alleen na het voltooien van de eerste 6 maanden.

Als je bij PBP onder begeleiding bent, mag je tevens sporten in de Changing Life Hub. Dit is een hele toffe gym in Amsterdam. Als je in de buurt woont, scheelt dit dus weer op kosten voor de sportschool. Hier lopen ook personal trainers rond die je helpen met je oefeningen en ervoor zorgen dat je de oefeningen goed uitvoert. Dit zit bij de prijs in.

Overigens hebben ze ook hun eigen kledinglijn (FRVR), supplementen (FORE Lifestyle) en kun je iets eten of drinken in de Doormeal Kitchen+Bar.

HaB is helemaal gratis. Zij maken winst door het verkopen van producten. Je kunt namelijk álles wat je nodig hebt bij hun kopen: eiwitpoeders, pre workout, vitamines, eiwitrepen.. Ga zo maar door. Het is dus eigenlijk helemaal niet gratis, want loop deze Protein heaven maar eens in zonder iets te kopen. Is mij nog niet gelukt! Wat ik heel fijn vind is dat je bij hun heel veel kunt uitproberen. Zo liggen er de ene keer stukjes Protein Mars om te proeven en de andere keer krijg je een glaasje BCAA’s uit de tap. Heel fijn dat je het dan kan proeven voordat je een hele pot aanschaft.

De grootste verschillen op een rijtje:

Personal Body Plan
€79,- p.m. voor 6 maanden
Online begeleiding
Zelf meten (elke 4 weken)
Online, persoonlijke coach 24/7
Voedingsschema d.m.v. macro’s/handpalmmethode
Macro’s worden berekend o.b.v. gegevens die je in de app invoert (niet heel accuraat)
Elke 4/5 weken nieuwe trainingsschema’s (meestal) voor 4 dagen in de week
Instructiefilmpjes bij de trainingsschema’s
“Gratis” trainen in de Changing Life Hub

VS

Health advies Breda
Gratis!
Zowel offline als online begeleiding
Metingen van je vetpercentage (het liefst elke 3 weken)
Persoonlijke coaching via email en tijdens meetmomenten
Voedingsschema’s met maaltijden (persoonlijk aangepast naar jouw wensen)
Na elke meting kunnen de schema’s aangepast/gefinetuned worden als dit nodig is
Op maat gemaakte trainingsschema’s (Hoe vaak je nieuwe krijgt, weet ik dus niet)
In de winkel kom je altijd wel andere fitgirls en -boys tegen
De winkel is protein heaven (Moet gezegd worden)

Ik hoop dat ik dit een beetje compleet op een rijtje heb gezet, maar als je nog vragen hebt, kun je dit in de comments plaatsen en dan kom ik er nog op terug! Als ik een puntje gemist hebt, zeg je het dan? Dan vul ik het lijstje aan. Ik ben heel benieuwd of jullie dankzij dit artikeltje een keuze hebben kunnen maken! Laat het me weten, vind ik leuk 🙂

Kan je nu nóg geen keuze maken? Lees dan mijn PBP verhalen hier en mijn HaB stukjes onder andere hier. Als je mijn instagram en snapchat in de gaten houdt, vind je uiteraard de komende tijd nog veel meer informatie over mijn huidige voedingsschema’s en alle komende metingen bij Health advies Breda!